Autobiznesa pārstāvju pasākumā – pamudinājums sadarboties un palielināt konkurētspējas priekšrocības

Zinātnes, inovāciju un tehnoloģiju aģentūra (ZITA) kopā ar Lietuvas inovāciju centru (LIC) un Lietuvas autodaļu ražotāju un eksportētāju asociāciju (LAuREA) 12. jūnijā saaicināja automobiļu rūpniecības profesionāļus uz konferenci-kontaktu tirgu “Autoservisi: tīklu lietderība un iespējas”.

Bez Lietuvas uzņēmējiem ziņojumus lasīja un pasākumā piedalījās arī Nexus Auto pārstāvji no Lielbritānijas un Francijas, pasaulē labi zināmo preču zīmju YUASA un WOLF pārstāvji no Lielbritānijas un Beļģijas, ciemojās autobiznesa pārstāvji no Latvijas un Igaunijas.

“Globalizācijas procesi ir novērojami ne tikai autodetaļu otrreizējā tirgū, bet arī citās sfērās, tāpēc Lietuvas autobiznesa pārstāvjiem tika mēģināts atklāt pievienotās vērtības, kuras tie kā automobiļus labojošu uzņēmumu īpašnieki iegūtu, apvienojoties kopīgā servisu tīklā. Kopīgs klientu apkalpošanas standarts, kopīga mārketinga un ārējās komunikācijas stratēģija, augstiem standartiem atbilstošās Nexus Academy tehniskās apmācības – tie ir tikai nedaudzi instrumenti, kurus servisi iegūtu, būdami grupā,” – pasākuma tēmas aktualitāti komentēja LAuREA klastera koordinators Andrjus Rakicks. Kā atzīst LAuREA klastera un Nexus Automotive Nordic Baltic pārstāvji, tieši šīs uzskaitītās jomas autouzņēmējiem ļautu iegūt konkurētspējīgas priekšrocības attiecībā uz autoservisiem, kuri tirgū darbojas atsevišķi.

Iemesli sadarboties – ne viens vien

Kā apgalvo Andrjus Rakicks, reģionos darbojošies autouzņēmēji visbiežāk nevar atļauties rīkot akcijas vai kādus citus veicināšanas pasākumus, kuri tiem ļautu pievilināt vairāk klientu. Daloties nastā un darbojoties grupā, autobiznesa pārstāvjiem pavērtos citas iespējas. Kopīgs apkalpošanas standarts gala klientam ļautu garantēt, ka, dodoties uz jebkuru Lietuvas reģionu un labojot transportlīdzekli, tas tiks salabots profesionāli un par saprātīgu cenu.

“Nav noslēpums, ka līdz šim Lietuvā liela daļa mazāku autoservisu (tā dēvēto “garāžiņu”) vēl aizvien darbojas ēnu ekonomikā. Tādā veidā tiek atņemti klienti autoservisiem, kuri šajā jomā darbojas caurspīdīgi. Lietuvā nav nevienas asociācijas visas Lietuvas mērogā, kura aizstāvētu vai veicinātu diskusiju par to, kā iespējams palīdzēt autouzņēmējiem un cīnīties ar ēnu ekonomiku. Tas notiek, pateicoties individuāliem centieniem. Kamēr valdība tikai izskata iespējamo izmaiņu direktīvas, LAuREA klasteris un Nexus Automotive Nordic Baltic pārstāvji autouzņēmējiem piedāvā alternatīvu – apvienoties grupā un tādējādi ne tikai īstenot kopīgās mārketinga stratēģijas, vienādot autoservisu ārējo izskatu, iekšpusi, autoatslēdznieku apģērbu, taču noteiktu problēmjautājumu gadījumā risināt tos kopā un tādējādi pievienoties to biznesa izaugsmes un problēmu risināšanas operativitātei,” – sadarbībā gūstamos labumus uzskaitīja A. Rakicks.

Jaunāka autoparka veidošanās Lietuvā rada jaunus izaicinājumus

Pasākuma laikā tika diskutēts par svarīgu tendenci Lietuvā – autoparks kļūst jaunāks. Eksperti prognozē, ka ar šo izaicinājumu jau drīzumā saskarsies visi autoservisi.
“No vienas puses, varētu šķist, ka viss ir ideāli: automobiļi ir jaunāki, CO2 emisija mazinās, visi dzīvojam veselīgāk, braucam ar drošākiem transportlīdzekļiem. No otras puses – autouzņēmējiem tas būs milzīgs izaicinājums, tā kā jaunajiem automobiļiem pat nomainīt viselementārāko akumulatoru bez speciāliem instrumentiem būs vienkārši neiespējami,” – pravietoja LAuREA klastera vadītājs A. Rakicks.

Pēc viņa teiktā, šai problēmai jau tiek piedāvāti risinājumi, kuri atklāj pievienoto vērtību, kas rodas tīklā. Piemēram, Nexus tīklam piederošā Nexus Automotive Academy ir dibināta tieši tāpēc, lai sagatavotu autoservisos strādājošos autoatslēdzniekus, sniegtu viņiem nepieciešamās zināšanas un instrumentus, kuri palīdzētu pārvarēt jau drīzā nākotnē iekodētos izaicinājumus. Ikviens Nexus Auto tīklam piederošais autoserviss var izmantot Nexus Academy sniegtos labumus un tādējādi ne tikai celt savu darbinieku kvalifikāciju, bet arī nodrošināties tam, ka nākotnē būs gatavs apkalpot pat visjaunākos automobiļus.

Par pasākumu un organizatoriem

Pasākums finansēts no projekta “InoLink” līdzekļiem. “InoLink” ir ES pasākuma “Inogeb LT” projekts, kuru ZITA īsteno kopā ar Lietuvas inovāciju centru. Projekta mērķis – veicināt uzņēmumu apvienošanos klasteros, paaugstināt klasteru brieduma pakāpi, veicināt izaugsmi un starptautisko sadarbību. Projekts un tā darbības tiek finansētas par Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzekļiem.

Lietuvas autodaļu ražotāju un eksportētāju asociācija (LAuREA) – biznesa klasteris, kurš darbojas kopš 2014. gada un apvieno 19 ar automobiļu rūpniecību saistītus Lietuvas uzņēmumus un zinātnes pārstāvjus. Klastera uzņēmumos un organizācijās strādā 1 700 darbinieku, tiek piedāvāti 175 000 produktu, eksports notiek uz vairāk nekā 90 pasaules valstīm, bet gada kopējais apgrozījums – vairāk nekā 120 milj. EUR.